Terverifikasi Administratif dan Faktual oleh Dewan Pers

'Pelayan' Bambang Pamungkas Jadi Kapten Timnas Malaysia di Solo

By Sabtu, 3 September 2016 | 02:19 WIB
Duo pemain Manchester United, Jonny Evans (tengah) dan Michael Carrick duel di udara dengan penyerang Mohd Amri Yahyah dari Malaysia XI pada laga pemanasan pra-musim di Stadion Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia, 20 Juli 2009. (STANLEY CHOU/ GETTY IMAGES)

KUALA LUMPUR, JUARA.net – Penyerang senior Amri Yahyah akan jadi kapten timnas Malaysia saat dijamu Indonesia di Solo, Selasa (6/9/2016). Gelandang serang berusia 35 tahun ini adalah ’pelayan’ duet striker Bambang Pamungkas dan Brian Fuentes saat Selangor FA merebut treble pada 2005.

Amri Yahyah menjadi kapten Harimau Malaysia menggantikan rekan setimnya di Johor Darul Takzim (JDT), Safiq Rahim. Safiq memilih pensiun dari timnas Malaysia per Juli 2016.

”Kami setuju memilih Amri sebagai kapten."

Pelatih Timnas Malaysia.

Pelatih timnas Malaysia, Datuk Ong Kim Swee mengumumkan keputusan soal kapten ini pada Kamis (1/9/2016) siang. Kim Swee sebelumnya rapat dengan Sekjen FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin.

Peran baru Amri dengan menggantikan Safiq ini tak hanya di timnya. Di JDT, pemain depan dengan pengalaman segudang ini menggantikan juniornya itu saat Safiq cedera.

”Kami setuju memilih Amri sebagai kapten. Dia merupakan pemain senior yang paling konsisten bersama timnas Malaysia,” tutur Kim Swee.

Baca juga:

”Dia memiliki ciri-ciri pemimpin yang sangat diperlukan, apalagi skuat Malaysia sekarang banyak diisi pemain muda,” lanjutnya.

Selain itu, Kim Swee menunjuk dua wakil kapten. Dua pemain itu adalah gelandang Kedah FA, Baddrol Bakhtiar, dan penjaga gawang Khairul Fahmi Che Mat.

Khusus Amri, dia adalah pemain yang sebenarnya identic dengan Selangor FA. Klub yang kini dibela pemain Indonesia, Andik Vermansah dibelanya selama 12 tahun, medio 2001-2013.

Pada 2005, Amri merasakan tiga trofi diraih Selangor FA dan dia berada di belakang dua striker andalan klub lamanya itu, Bambang Pamungkas dan Brian Fuentes asal Argentina.